This is where pies go when they die...

                

...är en berömd replik ur kultserien Twin Peaks när agent Cooper med sheriff Truman intar paj och en av oändliga koppar kaffe på "The RR". Som älskare av serien när den gick kring 1990 och efter att ha sett om den på DVD med familjen de tre senaste somrarna var det ett måste att vallfärda till inspelningsplatsen. The double-R är en sylta i byhålan North Bend en bit öster om Seattle, trots att serien påstås utspelas i den nordostligaste delen av staten. Där hittar man stället som idag heter Twede's men som profiterar på kändisskapet genom att sälja paj med kaffe i särskild mugg och ha en massa bilder från inspelningarna på väggarna.


image9


Här satt dystre James och smidde planer med hemliga Donna och vänliga Maddy, här dinerade major Briggs, ibland med ohängde Bobby och här regerade ljuva Norma med snygga Shelley bakom disken med den intrigerande Hank. Galonsofforna var bruna då, idag metallicblå men lika nersuttna som ska vara på ett amerikanskt kafé. Kaffet var lite blaskigt för min smak, men det kanske var vad Cooper ansåg "a damn fine cup of coffee"?

Strax bredvid, i samhället Snoqualmie, hittar man det vackra vattenfallet och "The Great Northern" där Cooper inkvarteras och blir skjuten, drömmer och ser jättar, allt medan Ben Horne kalkylerar omgiven av lismande brodern Jerry, svassande dottern Audrey, hysteriskt sjungande Leland och diverse mystiska gäster.

image11

Vilken dag för en Twin Peaks-nörd! Hoppas att BOB stannade i The Black Lodge och att ugglorna var precis vad de såg ut som! (nu fattar de som inte sett serien inget av detta ref-ande, andra kan förkovra sig på www.twinpeaks.org)

Kommentarer
Postat av: Martin

Peter,
Ser att du har hittat Starbucks, en vän på de amerikanska vägarna....
Lätt avvis på Twin Peaks-utflykten! Får trösta mig med att jag häromveckan satt i baren på Park Hyatt i Tokyo, där Bill & Scarlett led igenom ensamma Tokyo-nätter.
Av egen erfarenhet, så är förutom "nice" även "great" ett användabart ord när man umgås med amerikaner.
Hoppas allt är bra! Hörs, Martin

2007-10-01 @ 11:14:27
Postat av: Linda

JO, jag följde också Twin Peaks när det gick, jag är ju 'gammal' på Liu, så jag var inte alltför liten när serien gick. Jag blev livrädd och hoppade högt i taket när Bob kom framrusande över en soffa i ett avsnitt, det var mitt mesta 'scary moment' jag nånsin upplevt i hela mitt liv. (förutom i filmen 'Kniven är enda vittnet' med Jeff Bridges och Glenn close, när mördaren slår sig genom fönstret med ett basebollträ, DET var läskigt)

Favoritkaraktären i TP var nog dock den lille dansande sjungande dvärgen i Coopers drömmar, han som kom fram bakom det röda draperiet. Fast jätten var rätt ball han mé.

2007-10-14 @ 10:49:33
Postat av: Linda

Förresten, vad hette han där där dumma karln som bodde med Shelley? Han som blev invalidiserad och dregglade i sin rullstol men sedan vaknade upp och blev galen och skulle döda? Leo eller nåt?

2007-10-14 @ 10:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0