Party och jobb

I fredags kväll åkte jag med Ia D och Lotta A hem till en finsk lärare på Scandinavian Dept. Där ordnade institutionen ett litet party för att fira att terminen började igen. Där var de flesta lärare, doktorander och några hade med sig familj också. Nice! (klassiskt uttryck för oss svenskar som inte har så många synonymer utan drabbas av nice-sjukan såfort något ska beskrivas...)


Jag lirade boll med en åttaårig son till institutionens nya administratör tills borden välte, skorna sprack och bollen for över planket till grannen. Sedan var det rätt kul att mingla med olika folk. Alla har ju på något sätt knytning till Skandinavien, så det var en härlig blandning mellan engelska, svenska, norska, danska osv. Där fanns två doktorander i svenska, en från Bulgarien och en från Rumänien som lärt sig svenska i sina hemländer och nu hamnat här för att skriva avhandling om svensk litteratur. Ganska fantastiskt att folk läser svenska på universitet långt bort i världen. En isländsk bibliotekarie som pratade perfekt svenska och engelska som förestod det skandinaviska biblioteket. En norsk historiker som just avslutat en uppslagsbok om norsk historia. En litauisk kvinna som var visiting professor precis som jag. Och ett trettiotal till. Förmodligen är man van med denna internationella atmosfär och blandning om man arbetar på en sådan institution, kanske tom less på det, men såhär för en utomstående är det fascinerande med alla dessa internationella människor som av någon anledning hamnar i ett annat land och lärt sig något av de små skandinaviska språken.


Vid niotiden åkte vi tillbaka och jag ramlade in här "astrött". Nu ska man inte tro att det gick helt lätt att gå och lägga sig. Min änka ville gärna ge mig mat, men jag hade ju redan ätit på partyt. Men en kopp te kom jag inte undan. Prata du, jag pratar alldeles för mycket, sade hon. Det ska man nu inte tro betydde att hon var tyst särskilt många sekunder. Efter en dryg timme lyckades jag under ett kort ögonblicks tystnad dra mig tillbaka.


Resten av helgen har jag ägnat mig åt "Plan B". Eftersom studenterna har mindre förkunskaper än jag trodde så har jag lagt upp kursen på ett annat sätt än jag planerat från början. Suttit på tjänsterummet hela lördan och söndag. Om studenterna visste hur mycket jobb det är när en helt ny kurs ska tas fram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0