Mycket mek

Fredag: till universitetet efter en gigantisk portion gröt som min änka ställt fram åt mig (hon tyckte jag åt alldeles för lite dagen innan). Jag fick mitt employee-ID-number, lösenord till universitetets nätverk, instruktioner hur jag skulle skaffa universitetets ID-kort (ungefär som LiU-kortet vad jag förstår) och ett busskort. Mycket "mek", som ungdomarna säger, för att komma igång. Så mycket man har i vardagen som redan är fixat!


Sedan träffade jag en kille som skulle svara på frågor om själva kursen. Det visade sig att undervisningen börjar först på onsdag, inte måndag som jag trodde. Det var 26 personer som hade valt min kurs, men under de första veckorna kan det komma till eller falla ifrån folk. Kursen har 30 platser men salen rymmer 40 så det är upp till mig att anta fler upp till 40. Det jag behöver göra tills kursen startar är att ha mitt Syllabus färdigt. Det är som en detaljerad kursplan. Där ska stå om kursens mål, examination, undervisningens uppläggning, vilka sidor som ska läsas när osv. Till skillnad mot hos oss verkar det inte finnas någon strikt standardmall för hur dessa ska se ut, utan varje lärare gör sin egen. De behöver inte finnas halvårsvis i förväg och beslutas av något organ som på LiU, utan görs vid kursstart.


Jag har tänkt mig att studenterna ska skriva två papers under kursens gång och sedan ha en mindre slutexamination. Det var helt okej, och att vikta dem som jag tänkt: 30 % var för papers och 40 % för final exam. Men han rekommenderade också att man en gång i veckan skulle kräva att studenterna lämnade in en liten sammanfattning på innehållet i veckan som gått, för att se till att de följer kursen, och att det skulle vara värt 10 % av slutbetyget. Det lät kanske klokt, men om jag nu ska följa principen att göra så likt jag gör hemma så strider det ju mot det, så jag tror att jag struntar i det. Vi diskuterade också studenternas bakgrundskunskaper och det visade sig att alla utom tre bara läst introduktionskurserna i mikro och makro. Jag valde mellan två bra läroböcker i somras när jag hade gått igenom ett antal alternativ. Delvis på inrådan av mina kollegor på NEK, Göran H &co valde jag den på lite mer avancerad nivå, men det var nog ett misstag och studenterna kommer att tycka boken är svår är jag säker på. Å andra sidan kan då jag göra uppskattade (?) insatser för att förklara det svåra och vi får försöka stryka bort några kapitel för att det inte ska bli övermäktigt för dem.


Vid halvtretiden drabbas man av en överväldigande trötthet. Då är klockan halvtolv i Sverige och det är väl helt enkelt kroppen som säger till att det är läggdags. Efter ett par timmar brukar det går över. Jag satte mig i mitt tjänsterum som jag nyss fått och läste i kursboken för att fundera över hur jag ska presentera materialet för studenterna. Lyckades hålla mig vaken med det i två timmar. Började också kolla mail, men batterihelvetet på datorn börjar ta slut och den adapter jag hade med mig tog inte jordade kontakter. Mer mek...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0