KRÅNGEL!

Puh!! Många gånger den senaste månaden har jag ångrat att jag överhuvudtaget sökte stipendieeländet! Undrar om det är lika mycket krångel för människor som vill komma en tid till vårt land?


VISUM är ett kapitel för sig. Vill minnas att jag tidigare skickat in passet med post tillsammans med någon blankett och fått det tillbaka med visum istämplat. Nu behövs det ett stort antal dokument och personligt besök på ambassaden! Räknade ut att det kostar över 2500 kronor i rena pengar samt säkert tre dagar i eget arbete. Samt oron över att alla papper inte skulle bli klara i tid eller att något skulle ifrågasättas vid ansökan. Mer om hur det gick efter det att jag besökt ambassaden.


Sedan kommer alla dessa DOKUMENT! Jag var förberedd på att fixa sådant som har med undervisningen att göra. Göra en kursplan, lägga upp ett schema för föreläsningar. Be dem beställa litteratur. Sådant man vet av erfarenhet hör till ett kursupplägg. Men det verkar inte vara så viktigt (om de nu inte missat att informera mig om något jag för länge sedan borde gjort). Jag fick redan i våras reda på vilka två tider i veckan jag ska hålla min undervisning. Sedan har inte mycket mer hänt mer än att jag meddelat litteratur och bett att få tillgång till datanätet (vilket ännu inget hänt med).


Tre veckor innan det är dags att avresa damp det emellertid ner det ena kravet efter det andra. Scandinavian Department, som är min värdinstitution, och Economics Department, där jag ska undervisa, tycks båda ha trott att den andra skulle ta hand om pappersarbetet. Det är ju lätt hänt att saker hamnar mellan stolarna när en oväntad svensk ska dyka upp som gratislärare och ge en egen kurs. Men nu blev det i stället fart. Ett antal olika blanketter har skickats med bud över Atlanten för att komma in i tid. Dessutom skulle jag komma in med rekommendationsbrev från inte mindre än tre (3) personer. Jag fick sitta en halv söndag på jobbet och skriva utkast till brev från tre kollegor som sedan vänligt nog gick med på att skriva under dem. Därtill skulle jag skicka över kursutvärderingar från kurser jag hållt. Det blev till att lägga andra halvan av näm,na söndag för att skriva ut från "Kurt" (vårt kursvärderingssystem) och översätta frågor och svar. Man undrar om någon verkligen kommer att titta på allt detta eller om det åker direkt in i någon pärm?


Och så BOSTAD! För gästlärare till Linköping fixar universitetet en lägenhet som står och väntar vid Campus. Icke så här! Jag har dels satt upp ett anslag om mig själv på universitetets hemsida, dels gått in så gott som dagligen sedan i somras på en lokal hemsida med annonser om tillfälliga uthyrningar. Många objekt i omlopp men inga enorma mängder som passar mina behov och plånbok. Ett tiotal har jag svarat på, i början är de positiva men sedan dyker det alltid upp någon som är på plats och som kan lägga upp handpenning och då står man sig slätt som sökande från andra sidan jorden! Först en knapp månad innan, och efter stigande oro verkade det lösa sig då en professor på universitetet som själv skulle åka utomlands hörde av sig för att hyra ut till mig under tiden. Därefter vidtog dock krångel med att skriva kontrakt och göra upp om betalning...

Man sover inte alltid så gott som blivande gästlärare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0