I morgon börjar det

Inget är som ett universitet när studenterna myllrar omkring. Hit har nu alla nya studenter (freshmen)kommit för att hitta bostad och liksom jag ordna alla procedurer. Vilsna personer, ibland i sällskap av föräldrar, letar sig runt. Det är som blodet i en kropp: ett universitet utan studenter är livlöst.

Fast jag har jobbat i över 20 år är det ständigt en speciell känsla när de för året nya studenterna anländer. En atmosfär av spänning, förväntan, ovisshet, kontakt, nervositet, ett nytt liv som börjar. Sen går det bara några dar så är man inne i det. Här finns förvisso ingen nolle-p och inga faddrar, såsom hemma. Denna tradition är verkligen bra och säkert unik, kanske tom i Sverige? I stället verkar universitetet ha fler egna introduktionsaktiviteter på gång, säkert nödvändigt.

Igår var det utomhuskonsert hela dan i solskenet. Ett reggaeband dunkade på (dotterns pojkvän hade älskat att mötas av detta - om det nu inte var någon obskyr underavdelning av reggae som inte är "värt") sedan flera andra band. Härlig stämning.

image6

Jag har fått min syllabus godkänd, efter en kraftig arbetsinsats med att anpassa nivån. Gått igenom power-point bilder för i morgon. Brukar inte vara nervös inför att börja med en ny grupp studenter men det blir säkert lite spänt i morgon eftermiddag. Vilka är de, är de intresserade, vad tror de om mig, hur kommer de att ta sig an kursen?

image5

Byggnaden innehåller Scandinavian Department där jag har mitt kontor. Tyckte det blev en kul bild med bilen i förgrunden...

Min änka avreste idag. Nu har jag huset för mig själv. Skönt. Men lite ensamt. Vi har lärt känna varandra under de fem dagar vi varit sambos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0