Back to the USA

Dagen före julafton 1982 lämnade min rumskamrat Greg av mig i snöstormen vid Greyhoundbussterminalen intill delstatsuniversitetet i Massachusetts vid femtiden på morgonen. Framför mig låg avslutningen av min termin som utbytesstudent i USA: en fyraveckorns rundresa med Peter C som jag skulle möta på flygplatsen i Dallas.


Bakom mig låg livets dittills upplevelserikaste halvår. Bo i ett trångt studentrum med Pink-Floyd-The Wall-omslagsväggar och en ärkerepublikan till rumskamrat. Läsa de avslutande kurserna på min utbildning - okej, tja men inte bättre än hemma. Träffa mängder av andra människor: amerikaner och andra utbytesstudenter från olika håll. Leva i en mikrovärld som bestod av campusområdet och alla dess aktiviteter men inget mer. Ett brev hem kunde ta två veckor - nästan en månad krävdes för kommunikation fram och tillbaka. Långt bort var e-post och chat! Känslor av spänning, multikultur, lite förälskelse, ensamhet, debatt, umgänge, hemlängtan, upprymdhet.  


Ända sedan dess har jag närt ett intresse av att återvända: till det här landet eller något annat där man kan etablera sig som en "vanlig" invånare för en tid. Leva landet på dess egna villkor. Upptäcka sidor som man inte ser som turist eller på kortare tjänsteresor. Få perspektiv på vardagstillvaron och på vårt svenska sätt att leva. Men hemma igen på våren 1983 blev jag anställd på nationalekonomi i Linköpings universitet, jobb och familj har sedan dess utgjort centrum i tillvaron.


Men med barn som närmar sig klara-sig-självåldern och en förstående och flexibel fru sökte jag i höstas "The Jonson Family Scholarship" för lärarutbyte med University of Washington i Seattle. Och fakulteten fattade ett klokt beslut - för min del i alla fall. Efter ett kvarts sekel är det sålunda dags för mig att få chansen att återvända. Nu som professionell och för att i första hand undervisa på en kurs för amerikanska studenter. Nyfikna frågor lurar. Professionellt hur studenterna är jämfört med våra, hur universitetssystemet fungerar, hur undervisning och examination förväntas gå till. Personligt hur det är att leva en termin som lärare, som "invandrare", utan familj och som privatperson.


Mina reflektioner kring detta vill jag dela med mig på denna BLOGG!

PS Några inscannade bilder från utbytestiden 1982 - ingen större skillnad eller hur, kanske lite mer på utsidan och lite mindre på insidan än idag möjligen...

Peter på husfest

Mitt första "gig" tror jag - på husfest som utbytesstudent -82 var vi ett gäng som uppträdde...

Peter studerar klyftorna i USA

Här på rundresa vid Grand Canyon med Peter Cardebring - man kan väl säga att jag studerar klyftorna i landet här...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0