Varför är alla TV-program så lika?

Svaret på den frågan gav Hotelling med sitt glassförsäljarexempel redan på 30-talet. Om det finns två glassförsäljare på en badstrand vore det bäst om de stod en fjärdedel in på stranden från varsitt håll. Det skulle ge kortast avstånd: ingen kund skulle få mer än högst en fjärdedels strand att gå. Men då skulle en försäljare komma på att om han/hon drar sig mot mitten så kommer en del av de som tidigare hade närmast till den andra att byta försäljare och vinsten ökar. Den andra försäljaren upptäcker emellertid samma sak och det slutar med att båda står rygg mot rygg mitt på stranden. De delar fortfarande lika på marknaden men gångavståndet för glassugna kommer nu istället att maximeras.

Precis så har det blivit med TV här, än så länge till skillnad mot i Sverige. Jag är mest intresserad av nyheterna, och det går lokala nyheter på alla kanaler klockan 18 och sedan klockan 23, inget på fem timmar däremellan. Inte nog med det, om man zappar mellan kanalerna under nyheterna upptäcker man att inslagen kommer i nästan identiskt samma ordning och att nästan allt som sägs är nära ordagrant lika. Reklam, väder och sport följer i samma ordning med bara sekunders skillnad mellan kanalerna. Vart tog mångfalden vägen?? Efter nyheterna kommer Late Nights... Letterman på en kanal, Leno på en annan, en lokal förmåga på en tredje. Samma koncept även här: "roliga" upptåg i början, skrivbord, glättig gäst i låg soffa, orkester, lydigt hysterisk publik... Ja, vi har ju allt det där i Sverige också.

Andra observationer gällande nyheterna är att man har pippi på att skicka ut reportrarna i det fria. Vilken nyhet det än gäller så ska reportern stå och frysa utomhus någonstans i direktsändning för att ge en live-känsla. Okej, våra svenska kanaler har oftast inte råd att låta folk lämna studion, och många reportrar är rätt kass på liverapporter från fältet. Ibland är det helt motiverat, riktigt bra, jag gillar principen. Men om tex. det lokala parlamentet ska ha en omröstning nästa dag om något så behöver ju inte reportern i 23-sändningen berätta om det i mörkret utanför parlamentshuset. Annat är att det mesta är lokalnyheter. Hittills har det dominerats av en kvinna som hittades levande efter en vecka efter att ha kört av vägen och blivit fastklämd i sin bil, en flygkrasch där 10 fallskärmshoppare dog samt en jätteexplosion i en gasanläggning. Däremot är det lite av nationella, för att inte tala om internationella nyheter. Det finns dock särskilda kanaler med tex direktsändningar av debatter i kongressen, så den som verkligen är intresserad kan få veta. Nyheterna är också mer personliga, jag har hunnit se fler gråtande och upprivna människor i TV efter olyckor än i svenska nyheter på ett år.

De flesta andra TV-program är också lätta att känna igen. Dels finns alla dessa serier: House, Seinfeld, Heroes... och Grey's Anathomy och Frasier som utspelas här i stan. Dels finns alla dessa format-program som framförallt reklamkanalerna i Sverige importerat. Just nu går tex Let's Dance som heter "Dancing with the stars" här. Det är precis som att komma till IKEA: allt är helt identiskt utom språket. Samma dekor, orkester, jury ... tom de fåniga intervjufrågorna efteråt verkar komma från samma mall. Även här är det (halv-)kändisar som medverkar, jag känner inte alla men tex Marie Osmond och Jane Seymour är med. När jag deppade över mitt ben nedlät jag mig även att se på "Bachelor" (jag vet, DET är tom. lägre än Glocalnet!). Fast det var lite kul. Bachelor-killen hade nämligen en tvillingbror (!) som kom och dejtade tjejerna. Av tolv wife-wannabe's var det fem som direkt kände att det var en annan person. De andra nästan dog när det i slutet av avsnittet kom in TVÅ identiska Bachelors och sanningen gick upp för dem.

Likformigheten gör iofs att det är lätt som utlänning att ta till sig välbekanta program. Men trots mängder av kanaler så är det inget direkt TV-koncept som överraskar eller lockar av det jag hunnit se. Det beror väl på att alla idéer som det finns en marknad för redan importerats till Sverige. Den globaliserade medievärlden. Jag tror jag går och tar en glass istället...


Kommentarer
Postat av: Charlotta

Har de Cornetto Citron i USA?
;)

2007-10-12 @ 13:04:04
Postat av: Elias Norrman

placera delstater och dess "huvudstäder" var min paradgren under året jag bodde utanför Pittsburgh, dock har formen börjat vackla lite. för 490 dollar antar jag att du kommer flyga till Hawaii (som svensk så ligger det väldigt långt bort på jordklotet, samtidigt som det är förhållandevis nära från Washington state). Den andra tanken på vart resan skulle bära av skulle vara Vermont/Upper New York state (med Kanada och deras större städer runt knuten,nära till alla New England delstater mm). Dock om du flyger med North Western, är det nog mer sannoligt att det blir Honolulu & co, samtidigt som det är mest logiskt som sagt med tanke på ditt geografiska läge (Amerikanska östkusten är ganska nära och lättilgängligt från Sverige, för att göra det till ett "once in a lifetime experience") Förövrigt missade du vad jag hoppas kommer att bli en ny tradidion inom programmet, nämligen ettorna som utmanade 2or mfl. på elvamanna fotboll. Pol.Mag vann mot Pol Kand med 2-1, men det kommer bli ett returmöte i vår.
Ha det gött därborta på det amerikanska fastlandet
/Elias

2007-10-12 @ 18:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0