Pepparkakor i oktober??

När det gäller årstidsrelaterade företeelser är jag ganska fundamentalistisk! Självklart har vi inte midsommarstång i april eller påskfjädrar i september. Men jag anser bestämt att man inte klär julgranen förrän dan före dan, att man inte tänder adventsljusen före första advent (aj vad det syndas just mot det!) eller öppnar födelsedagspresenter före födelsedan.

Men i eftermiddags till kaffet blev jag SÅÅ sugen på något litet till. Här i mitt hyrda hus finns ju inga av Lottas kanelbullar i frysen eller SofiesoHannes kladdkaka att ta fram. Chokladen pappa hade med sig var slut. Då såg jag paketet med pepparkakor jag köpte på IKEA för att ha till advent. Det stod där på bänken och bara SKREK: -Ät mig!!

Jag drabbades av en svår moralisk konflikt! Bryta mot grundläggande principer? Låta sig frestas av ynka pepparkakor, hur ska man då stå emot värre? Släppa all ordning i tillvaron? Sätta sig över enkla regler? Överge personlig övertygelse? Bara för att de såg så lockande ut.

...

Jag tog TRE stycken till kaffe. Det var mycket gott.

Fram med adventsljusstakarna...

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Jul och adventsfundamentalismen delar vi, så när som på pepparkakorna. Det är bara Göteborgspepparkakeburken som inte får öppnas före första advent. Hemma har vi just köpt 2 burkar Annas pepparkakor, och ungdomarna har nästan ätit upp den ena redan. Själv har jag tagit två med - gissa vad?

2007-10-24 @ 09:38:09
Postat av: Peter

Smoör förstås! Man har väl inte glömt sin hustrus vanor på sex veckor.

2007-10-24 @ 19:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0