Övning med amerikanska studenter

Idag hade vi första passet av typen övning/lektion. Studenterna hade fått utmailat 5 övningsuppgifter att arbeta med i förväg som vi sedan skulle diskutera på lektionen, precis som vi brukar göra hemma. Några av uppgifterna var ganska lika uppgifter som jag använt, bland annat skulle nog mina studenter känt igen en om "Ettland" som i min lätt redigerade amerikanska version döpts om till 'Niceland' (och valutan till 'smilies') och därtill det stora grannlandet Hermany.

Tyvärr hade fyra studenter i gruppen inte fått mailet med uppgifterna, så de hade inte förberett sig. Jag hade förväntat mig mer dynamik i en amerikansk studentgrupp än i en svensk, men i den här gruppen är det tvärtom. En nackdel är att de inte känner varann, så de arbetar inte vad jag vet ihop i grupper. Det blir också mer blygsel i klassrummet. Några av studenterna med asiatiskt utseende säger aldrig överhuvudtaget någonting, och jag kan inte utröna om det beror på att de inte hänger med eller om det bara är kulturellt. Några personer svarar på frågorna jag ställer och var beredda att redovisa sina lösningar. De klarade det riktigt bra för det mesta men hade inte allt rätt. Ungefär som på övningarna med svenska studenter. Men jag misstänker att just de personerna har bättre förkunskaper än resten av klassen.

Det är ju heller inte så många som går kursen, och med en majoritet som idag inte kunnat förbereda sig eller satt tysta så blev det mindre action är vad jag hoppats på. Det såg dock ut som de flesta var nöjda efteråt, så kanske genomgången givit något ändå. Men jag hade trott att jag bättre skulle kunna läsa av studenternas nivå än vad som var fallet. Jag bad dem efteråt ranka svårighetsgraden på en skala 1-10 och svaren blev mellan 5 till 7-8. Men återigen, de som inte sagt något under lektionen svarade inte heller på detta, så det sade inte mycket mer.

Jag ångrar att jag inte lade in fler övningar och färre föreläsningar, men det är försent att ändra nu. Kanske skulle göra fler av dem aktiva på sikt? Hemma vet man å andra sidan vad det är rimligt att ställa för krav på studenterna, men om det är utländska studenter med dåliga språkkunskaper (vilket jag fortfarande inte vet om så är fallet) får man naturligtvis gå försiktigare fram. Jag tycker jag får fler frågor än svar om studenterna i detta land.

Problem och lösningar

Kommentarer
Postat av: Anne

Hej,
Måste ju passa på att kommentera när jag fått länken av en av mina gamla kursare (Tomas Hammar). Det är kul att läsa vad du har för dig nuförtiden. Själv är jag mammaledig med Astrid, 8 månader. Hon och hennes storebror Carl, 4½ år sover precis middag ;-)

Tänk att det redan är 12 år sedan mina kompisar och jag examinerades i Linköping - tiden rusar verkligen iväg!
//Lillan

2007-10-29 @ 14:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0