Lite om mitt universitet

Nu har jag varit här i tre veckor. Dags är skriva lite om universitetet och lämna fotgnället. University of Washington grundades 1861. Det har idag 43 000 studenter varav 26 000 på undergraduatenivå (Bachelor) och drygt 10 000 på graduatenivå (master och doktor). Det totala antalet anställda enligt hemsidan är 27 600. Det ger f.ö. en relation student/anställd på 1,6 jämfört med Linköping 7,5 vad det nu säger.

Avgiften för att studera vid universitetet är 5 710 dollar per år om man kommer från delstaten och knappt 20 000 dollar om man bor utanför. Men det finns tydligen vissa möjligheter till stipendier. Det finns 17 schools och colleges, varav Arts and Science (ungefär som fil fak, dock finns en särskild Business School) är störst. Enbart här finns 25 000 studenter och fakulteten har 85 miljoner dollar i research grants. Jag läste i det mail som rektor skickade ut till alla vid terminens början att universitetets totala forskningsmedel förra året passerat 1 miljard dollar.

Det dagliga frågorna är till stora delar detsamma som hos oss. Jag var med på ett lärarmöte och i mångt och mycket var det samma frågor som på våra. Vilka kurser ska vi ge nästa termin, vem ska undervisa på dem, hur många studenter får vi? Vad gör personalen, vilka är tjänstlediga, vem ska vara med i olika kommittéer? Hur ska vi informera våra studenter om uppsatserna och få dem att börja välja ämne i tid?

En del skilde sig dock från våra möten. Här är frågan om "fund-raising" ständigt aktuell då det gäller att dra in medel utifrån och hålla uppe goda kontakter med donatorer. Något annat som är vanligare här är "awards", att man delar ut priser/belöningar för olika saker. Det ska också tillsättas en ny, motsvarande dekanus, på College of Arts and Science. Det verkar vara en betydligt mer konkurrensutsatt och omfattande procedur än hos oss. Det har kommit ett mail till alla anställda som berättar om de 4 finalisterna, två interna sökande och två från andra universitet, som valts ut bland 125 sökande! Dessa fyra ska nu hålla offentliga föredrag för anställda. Därefter ska man välja en.

I eftermiddag är det dags för mina studenter att ta del av "Mundell-Fleming-modellen" (studenter som läser det här ler glatt igenkännande nu, eller hur?). Det verkar vara 15 st som följer undervisningen stadigt. Liten behändig grupp jämfört med vad jag är van med. Jag får sitta ner på en stol och skriva på over-head. De har en sån där rulle med overheadfilm på apparaten som man rullar fram lite i taget, ganska praktiskt faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vet du vad!!! Jag klarade IE-tentan mot alla odds, och det var faktiskt en liten fråga om Mundell-Flemming-modellen där, men den struntade jag i, då jag inte hade en susning, ha ha. Men jag skrapade ihop poäng på mikrodelen (länge leve Birgit) och även lite granna på makrodelen om AA- och DD-kurvor, hur det nu lyckades det vete gudarna! Men jag är ikapp och har ingenting efter mig efter alla dessa år, TJHOHOOOOOOOOOOOOO

2007-10-14 @ 10:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0