Knäckebröd och lingonsylt

Jag har aldrig besökt något IKEA utomlands förut (ärligt talat undviker jag Tornby så mycket det går även i Linkeboda) men jag kunde inte låta bli att ta vägen förbi varuhuset här i Seattle. Åååh, sen var jag ju tvungen att äta svenska köttbullar med lingonsylt, inte så att jag alls måste ha svensk mat när jag är utomlands, nejdå i rent studiesyfte bara. Bättrade på med svensk äppelpaj och vaniljsås. Och faktiskt, det smakade preciiis som hemma. Enda skillnaden att mjölk inte fanns att dricka, bara den obligatoriska läskeblasken.


Bredvid låg den lilla butiken med svensk mat. Här upptäcker man vad som anses vara genuint svensk mat, det inser man ju inte alltid i hemlandet. Dajm, kexchoklad, sill, kaviar, gravlax, glögg, syltar på olika bär (även "Queens Blend" - gissa vad det är!); säkert ett femtiotal olika mer eller mindre unika svenska matvaror. Men pastan i form av älghuvuden (!) måste vara en eftergift åt Sverigemyten. Hade siktat in mig på knäckebröd och lingonsylt men det blev även julmust och pepparkakor för senare bruk.


Det är slående att allt verkligen är sig identiskt likt på IKEA jämfört med i Sverige. Vore inte prisangivelserna på skyltarna i dollar kunde man tro man var i en svensk butik. Samma produkter, samma namn. Samma interiör, logistik, kundvagnar, personalkläder... Och även samma parkeringselände, griniga barn och hopplösa kassaköer.


Korv me' brö (brö me' korv?) vid utgången förstås, för bara 50 cent (3.25 kr)! Men lingonsylten kostade 70 spänn för en såndär hink man får för trettio på ICA. Men det är det värt!!

                     
(bilderna lite suddiga - vågade inte använda blixt. Fan, man vill ju inte bli stämd för industrispionage...)




Kommentarer
Postat av: Charlotta

Tänka sig att du måste åka ända till Seattle för att frivilligt åka till IKEA. Fast det verkar som om maten lockade mest och så är det ju när vi någon sällsynt gång åker ner till Linköpings city
- fikastunden är bäst. Bra att du berättade att glögg finns, då släpar vi inte med det i resväskorna. Någon annat "svenskt" som du saknar?

2007-10-06 @ 16:27:05
Postat av: pol mag 3

vadå inte använda blixt!! hahaha
det där hade man aldrig själv tänkt på

2007-10-08 @ 00:05:05
Postat av: pol mag 4

Queens blend = drottningsylt, dvs blåbärssylt och jordgubbssylt blandat. I min mening den bästa av syltar efter björnbärssylt!

2007-10-11 @ 09:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0