Höst på campus del 1

Gränsen för G på USAs delstater gick vid 30 tyckte mina studenter igår. Skit ... jag får väl överklaga rättningen? Lät de som ville på rasten fylla i namnen på huvudstäderna på EUs 27 medlemsländer. Efter en del samarbete - fast det var nog egenligen bara två som kunde många - klarade de alla utom Nicosia, Valetta ... och Stockholm! Jag tog det personligt, förstås.

Nu låter det kanske som vi kör en geografikurs här. Men det är bara på rasterna. Den här veckan har vi gått igenom dels ekonomisk teori för vad, hur och på vilken nivå reglering ska ske, dels hur EUs institutioner är. Det senare är ju minst sagt komplicerat och jag tror varken studenterna, jag eller ens läroboksförfattaren lyckats få det kristallklart. Det var 26 studenter registrerade på kursen, det kom 22 första gången och nu är vi 18. Vet inte om kursinnehållet eller jag skrämt bort några?

Att undervisa är ungefär som hemma. Fast nu i början har det varit mycket faktagenomgång och jag har använt Power Point som jag annars sällan gör. Tycker inte det  blir så bra. Men nästa vecka börjar vi med med sedvanlig makroteori (jippi!!) och då blir det figurer och text på tavlan som vanligt. Jag blir tröttare än vanligt efter en föreläsning, det kräver mer att hålla den på engelska och koncentrera sig på både innehåll och språk. Ändå märker jag att jag mot slutet snubblar på fler ord och säger en del fel som jag märker själv. HU, vad ska då inte studenterna märka!

"Firade" igår tvåveckorsjubileum i landet med att för första gången äta snabbmat. McD var lika intetsägande som vanligt. Men jag var ashungrig för direkt efter jobbet åkte jag buss en timme ut till flygplatsen för att köpa flygbiljetter (Northwest kunde inte ta svenskt kreditkort varket på websidan eller i telefon). Jag ska åka bort en långhelg i november. En once-in-a-lifetime chans. När man ändå är såpass nära (nåja, 490 dollar kostar biljetten) ska jag ta chansen att flyga till ett ställe jag sannolikt aldrig får chansen att komma till annars. Gissa vart...!

Kommentarer
Postat av: pol mag 3

var, berätta???

2007-10-04 @ 22:44:51
Postat av: PMP2

Vi diskuterade det lite vid ett seminarietillfälle idag! Vissa tror på Las Vegas och andra på Niagarafallen eller Alaska. Fanns även de som gissade New York.

2007-10-05 @ 21:58:29
Postat av: Peter

Ha, det var ju kul att detta blev föremål för diskussion på ett seminarium! Ännu roligare var att inget av dessa fyra förslag var rätt. Försök igen!

2007-10-06 @ 00:10:22
Postat av: Linda

Peter, jag ska sticka ut och dra till med en WILD GUESS. Jag chansar på att du ska flyga till Hawaii. För det låter så himla olikt dig att åka just dit, så därför bara måste det ju vara så!! ha ha

PS! Jag ser framför mig hur då undervisar i makro och frågar studenterna medans du kliar dig i skägget:

-Hmmm, are you sure of that? How so you mean then?
(med östgötsk accent som genomsyrar såklart ;-)

2007-10-14 @ 10:41:03
Postat av: Linda

-How DO you mean then, skulle det ju stå, inte 'so'.

Märker genomgående att jag stavar fel när jag skriver snabbt, men man kan ju inte radera sina kommentarer, så det är bäst jag tänker efter innan jag skriver, så att jag inte skriver vad jag tänker, ha ha

Men jag såg lite slarvfel av dig med innan, tex 'kunchrast'
;-)

2007-10-14 @ 10:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0