Fredagsfika!

Jag har aldrig riktigt insett hur svensk fikarasten är! "The Swedish ritual coffee break" beskrivs det träffande som i en artikel som sitter på väggen i institutionens seminarierum (som även fungerar som fika/lunchrum). Det betyder mycket socialt på arbetsplatsen att dagligen avbryta jobbet för en gemensam fika. Men även mycket av arbetet sköts under fikarasternas informella samtal. "The fika is for the Swedes what siesta is to the Spanish", heter det i artikeln. Här finns inga kaffeautomater på jobbet, men naturligtvis rikliga möjligheter att köpa (riktigt gott) kaffe på campus, vilket jag gått ut och gjort varje dag och sedan tagit med muggen till rummet.

Men som ett införlivande av de skandinaviska sedvänjorna har vi fredagsfika på Scandinavian Dept. Någon åtar sig att baka, idag var det Tina, vår administratör, som kom med sockerkaka och de lärare och doktorander som var inne samlades runt bordet på hederligt svenskt fredagsfikavis. Mycket trevligt! Inte minst för en utomstående att möta de andra på jobbet. Det var inte överraskande språkliga frågor som vi samtalade om över kaffeångor och sockerkaksmums - nåja, det är förvisso inte alltid vi pratar ekonomi i fikarummet hemma, oftare fotboll, friidrott eller andra väsentliga frågor i livet...

image27


Kommentarer
Postat av: Linda

He he, gissa vad jag kom att tänka på när du skrev fika och sockerkaka? Byt ut socker mot kladd så är du på rätt spår............

Jag lovar baka en godare kaka nästa gång, då jag inte riktigt ännu släppt tanken på att den inte blev så god och perfekt som jag hade tänkt. Även att den dög för dig, så står jag fortfarande fast vid att den kunde ha blivit bättre..... :-)

2007-10-14 @ 10:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0