Vilken kalkonfest!

Jag har firat en genuin amerikansk Thanksgiving hemma hos Chuck och Debra. Det var mycket trevligt och intressant att uppleva en sådan bjudning. Förutom jag själv var ett antal släktingar inbjudna, totalt var vi 11 personer runt middagsbordet. Alla gäster medförde något till taffeln, tilltugg eller efterrätt och jag hade med några flaskor vin. Men självklart stod värdinnan för det viktigaste: kalkonen som har den självskrivna platsen på Tacksägelsedagens bord, tillsammans med fyllning, sås, potatismos och mycket annat.

Svenska familjehögtider kan säkert vara mycket olika, men utifrån mina erfarenheter var detta en mer avslappnad och informell högtid. Alla var i sina vanliga vardagskläder. Sådana små ritualer som att skåla till höger och vänster är okända fenomen här, och det väckte visst intresse när jag berättade hur vi svenskar utför vårt skålande. Jag höll ett lite improviserat tacktal till värdinnan vid efterrätten för att visa hur vi svenskar (som lär vara de som säger "tack" mest i världen - kanske dock eftersom vi saknar en motsvarighet till "please") brukar göra. Å andra sidan inleddes måltiden med gemensam bordsbön. Under måltiden gjorde vi också en runda kring bordet där var och en fick berätta om vad man var tacksam för från det gångna året. Det var en riktigt fin och uppriktig stund, tyckte jag.

Innan middagen samlades vi ute för att pressa delar av äppleskörden till cider i Chucks äpplepress, vilket var både intressant att göra och underbart gott att dricka. Jag stannade kvar och sov över i deras magnifika gästrum och har idag upplevt både vacker natur och amerikansk äkta shopping. Naturupplevelserna var för mig kanske mer värda. Längs de skogklädda sluttningarna mot vattnet med snöklädda berg i bakgrunden påminde det mycket om hur det kan vara längs norrländska älvdalar. Särskilt idag den första dagen med minusgrader. 

Shoppningcentret Costco, ett super-supermarket var också intressant som studieobjekt! Och för deras Hot Dog. Här finns ju många och stora varuhus, men denna nya kedja är ännu större och säljer naturligtvis bara storförpackningar till låga priser i lagermiljö. Man erbjuder alla slags produkter, som ett jätte-ICA-Maxi men även tjänster såsom resor. För att handla där måste man lösa ett medlemskort.

Ciderpress

Små och stora pressar delar av Chucks äppleskörd till cider.

Thanksgiving middag

Gamla och unga samlade runt middagsbordet på Thanksgiving

Costco

Inne på jättevaruhuset Costco

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0