VÄDERCHOCK!! (Samma gamla nyheter 1)

Är det inte konstigt att så fort det blir lite dåligt väder så ska det braskas på med jätterubriker? Kommer det inte snö och blåst ett antal gånger vartenda år? Börjar vi vara så bortklemade att det måste framställas som något så fasansfullt? Precis likadant var det här för ett par veckor sedan. En jättestorm var i antågande, påstods det. Kvällsnyheterna lade om sina sändningar och tidningarna uppdaterade sina nätupplagor. Sedan blåste det en del och regnade, några träd föll ner men inte mycket mer. Och det verkade inte som Sverige gick under i fredags heller?

Jag försöker följa vad som händer med det svenska samhället när jag är borta genom att läsa några tidningar på nätet. Nuförtiden, till skillnad mot när jag var här som utbytesstudent, kan man ju följa med i realtid. Men det är inte så lätt att förstå sig på det. Nättidningarna, även SvD, domineras av oväsentligheter. Oväder, Idol (suck), skvaller, olyckor och sport (inte helt oviktigt dock). Reinfelts personalproblem har det stått att läsa lite om, förvisso. Det är inte oviktigt, politiskt, fast egentligen tycker jag inte "skandaler" är det viktigaste i samhällsutvecklingen heller. Vad är det egentligen som gör att samhället utvecklas? Jag saknar en svensk morgon(pappers)tidning. De lokala medierna här är ungefär lika kortfattade med det som händer utanför närområdet. "Världen på fem minuter" upptar en halvsida i tidningen och består av fem bilder med bildtext varav flera är från andra delar av USA. Å andra sidan FINNS det ju kvalitetsmedier här, som NY Times och TV-kanaler som jag dock inte har tillgång till.


Kommentarer
Postat av: Linda

ICKE sucka åt Idol Peter, det är det enda jag förljer på tv just nu, ha ha.

Fast jag kan hålla med om att skriverierna om programmet är överdrivna.

Igår vad jag på Elins årsbankett. Första gången för mig. Du saknades! Martin Ericsson gjorde en rolig sketch på scnenen där han imiterade olika lärare och huruvida det skulle låta ifall andra än Staffan och Anders P var studierektorer. Det var sjukt skoj, han gjorde det väldigt bra, du var med på en hörna!

2007-11-11 @ 11:32:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0