Studentmordet (Samma gamla nyheter 2)

Jag ser att mordet på en studentska i Italien finns bland rubrikerna i de svenska tidningarna också, liksom, de gör med fet stil här. Amanda Knox, en av de misstänkta, är nämligen utbytesstudent just från University of Washington. De annars ganska rättframma amerikanska medierna har hållit en mycket låg och ifrågasättande profil i det här fallet. Man ifrågasätter häftigt de engelska och italienska tidningarna som påstås ha dömt henne på förhand. Man tar avstånd från att en video på Youtube där Amanda syns sådär glad och lagom onykter som de flesta studenter är då och då (har jag hört) skulle bevisa hennes syndiga liv.  

De amerikanska medierna är annars mycket mer närgångna än de svenska har jag upplevt. Namn publiceras alltid, vid olyckor intervjuas gråtande anhöriga i direktsänd TV och offers liv och leverne granskas nära. Det är skönt med en viss återhållsamhet i media, tycker jag, men de svenska kvällstidningarna ligger inte långt efter i "allmänintressets" namn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0