Sleep less i Seattle

Eftersom jag haft familjen här på besök den senaste veckan kan jag passa på att berätta lite mer om staden där jag befinner mig i tre månader och vad vi kunnat göra. Här finns mycket att ägna sig åt, så jag tyckte den särskrivna rubriken var ganska fyndig...

Seattle ligger inte som jag trodde tidigare vid Stilla Havet utan väster om staden skjuter en halvö med snöklädda fjäll upp och det tar nästan en dag att ta sig ut till kusten. Det går en lång vik in som delar sig så en vattenväg bär upp till Vancouver i Kanada och Puget Sound leder ner till Seattle. Staden ligger på kullar mellan havsviken och flera insjöar så man har vackert vatten omkring sig på många håll. På halvön i väst ligger Mount Olympia-massivet där vi var uppe på 1600 meters höjd och tittade på glaciärer och berg ovan molnbankar i dalarna.

Olympia

Öster om staden löper en lång bergskedja, The Cascades från norr till söder. Högst är den imponerande vackra toppen Mount Rainer på  4300 meter! I området öster om Seattle spelades, som jag tidigare skrivit om, serien Twin Peaks in och vi som är intresserade kan åka runt och studera en mängd välbekanta platser från olika scener.

Vid Twin Peaks

Själva staden var länge porten mot väster, mot fisket i Stilla Havet och mot råvarutillgångarna i Alaska. Staden fick ett uppsving under guldrushen förstås och har därefter enligt många behållt ett lite lantligt sätt. Boeing etablerades i staden i början av 1920-talet och idag arbetar 72 000 personer på Boeing. Jag har varit på studiebesök där, mer om det vid ett senare tillfälle. På de senaste 20 åren har staden ändrat karaktär och nya, världskända företag som Microsoft, Starbucks, amazon.com och Real (audio m.m.) har sina säten här. Min ryska änka som jag hyr av hävdade att Seattleborna trots det fortfarande är mycket provinsiella. Det kanske stämmer, det är svårt att sätta en etikett på en främmande stad. Men det finns inget av att göra sig märkvärdig av här, så jag  tycker kanske att det stämmer på ett positivt sätt (det kan ju bero på att jag själv med rötterna i den östgötska myllan är ganska provinsiell). Downtown Seatlle har i alla fall vuxit upp som en bättre amerikansk storstad...

Downtown Seattle

1962 hölls här en världsutställning och då byggdes ett område, Seattle Center, som kröns av ett 520 fot högt torn, som ett modernare Eiffeltorn, the Space Needle, som man kan åka upp i och beskåda utsikten. Nedanför finns olika nöjesaktiviteter och ett häftigt musikmuseum. Där spelade familjen in en CD i en inspelningsstudio som man fick testa på. Seattle förknippas med musik: här finns massor med klubbar och konsertutbudet är gigantiskt. Jag hoppas min fot tillåter lite besök innan jag åker hem. Staden är känd för grounge-musikens födelse, och bland annat också för legenden Jimi Hendrix, till vars gravplats dottern var tvungen att vallfärda.

Jimi Hendrix memorial

Delstaten är också hemvist för en stor utvandrad skandinavisk befolkning. Förutom att det är bergigare, så är naturen och klimatet inte olikt vårt, så man kan förstå om det lockade att slå sig ner här. Den skandinaviska institutionen där jag har min hemvist är den största utanför Norden. I år har man tex. inte mindre än 50 nybörjarstudenter i svenska och undervisning på alla nivåer upp till doktorand. De flesta människor man pratar med och som frågar vad man kommer ifrån har också något svenskt eller åtminstone skandinaviskt påbrå som man stolt upplyser om. Detta gör också att det finns många gamla släktingar och anförvanter här, där de flesta håller minnena från Skandinavien fantastiskt levande även om de är invandrade i flera generationer. Vi hälsade på Chuck och Debra, våra nyfunna anförvanter, och bjöds på bruch i veckändan på deras hus "Lagom"... 

Lagom familjen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0