Ryggsäckar och kaffemuggar

Apropå några kommentarer till tidigare inlägg, så är det en riktig observation att ryggsäck är en vanlig del i studentens utstyrsel. Andra kännetecken inte bara på studenter utan folk i allmänhet är:
-man bär på en termoskaffemugg (på morgonbussen har säkert hälften av alla en sådan i handen!),
-klär sig  mycket vardagligt (T-/sweatshirt och jeans är standard, minns inte när jag såg en slips senast) och ganska färglöst,
-möter dig med ett leende och gärna en liten pratstund (busschauffören tex snackar alltid med passagerarna, gissa hur många frågor jag fått om min fot),
-äter gärna något gående, inte minst frukostmacka (händer vissa Pol Mag-studenter också, eller hur?)
-man GÅR på campus, cyklar är en raritet

Ryggsäck och kaffemugg

Ganska avslappnad och skön stil. Nu ska det sägas att jag mest rör mig mellan Capitol Hill där jag bor, som är ett gammalt fint villaområde, och universitetet. Om jag går fem kvarter åt andra hållet och tar bussen till stan ser man genast fler fattiga, hemlösa och drogpåverkade. De smälter dock in i bilden och folk verkar inte alltid titta bort utan ha ett ord över för alla.

Peter H har rätt i att  utsikten över USAs femte högsta berg lätt slår Vallamassivet. En annan skillnad måste gälla studentlivet. Jag är övertygad om att studenterna här umgås och festar på olika sätt precis som ungdomar i allmänhet. Men det studentliv som vi har genom våra program och sektioner finns inte alls. Stora sittningar existerar såvitt jag vet inte. I stället antar jag att man umgås med dem där man bor, träffar på uteställen eller i organisationer. Vanligvis känner man väl inte heller sina kurskamrater, eftersom man inte följer samma kurser, utom kanske några på högre nivåer. Det är lite som fristående kurs kan vara i Linköping, vilket också gör det svårare att organisera grupparbeten tex.

PS Linda, den första att gissa rätt på Hawaii, och i särklass bäst på kommentarer hittills, undrar över svaren på gåtorna:
-What did the man said when he couldn't stop his car?
-Oh, give me a break!
-Why does this coffee taste like dirt?
-It is just seconds since it was ground!

PPS Ett hett tips till nästa års TV-utbud i Sverige: ett, typ, "Idol" för trollkarlar! Det går just nu här, amatör-trollkarlar gör nummer, får jurykommentarer och en röstas bort i varje avsnitt. (Det medverkar kvinnliga trollkarlar också - finns det någon könsneutral beteckning för denna bransch?)

Kommentarer
Postat av: Linda

Ha ha ha! Tack Peter för den crediten!!

Jag ska fortsätta hålla måttet på kommentarer! Har haft the hedge full, så nu ligger jag efter i läsandet igen, men jag sitter nu efter en omgång 'Idol' på fredagskvällen och läser ikapp!

Det där med trollkvinnor och karlar; kanske man kan kalla dem för trollkvirl? (usch vad dålig, fantasin är inte på topp, ska bättra mig)

2007-11-23 @ 22:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0