Amerikanska studenters pres(en)tationer

Studenterna i min klass har nu genomfört muntliga presentationer av de papers de skrivit som mitterminsexamination. Jag vet inte varför, men av någon anledning hade jag trott att de muntligt skulle vara överlägsna svenska studenters. Man hör så mycket om retorikens betydelse i det här landet. Nu kan man visserligen inte generalisera utifrån min lilla grupp, särskilt som flera inte är födda i landet. Men presentationerna var överlag inte bättre, snarare tvärtom.

Alla utom en grupp använde power point och ingen behövde därför heller använda manus eller minnesanteckningar. Men det var överlag inte särskilt väl strukturerat och inte överdrivet engagerat med några undantag. Jag måste tillstå att jag är lite besviken. De som lyckades bäst var de som också hade skrivit de bästa pappren - inte oväntat, det underlättar att ha något att säga! - och som bemödat sig om att planera. Några tillstod att de var nervösa, precis som hemma, men de presterade som vanligt trots det bland de bättre. Två av de tre presentationer som var riktigt bra gjordes av utländska studenter. Det är väl inte heller ovanligt att de som studerar utomlands är mer ambitiösa. Jag har förstått av min mexikanska och japanska utbytesstudent att de får arbeta hårdare i sina hemländer.

Lärdom hittills: av det jag sett av min klass är studenterna därhemma minst lika drivna som de här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0