-I ain't goin', if it's not Boeing!

Så lyder den käcka slogan som världens största flygtillverkare håller sig med. Jag som är intresserad av flygbranschen tyckte det var spännande och coolt att kunna besöka världens största fabrik! Boeing grundades 1916 av William E Boeing och hans kollega Westerbuilt och är Seattles stolthet. Här i staden tillverkas alla Boeing-flygplan och sysselsätter 72 000 anställda. I den ena fabriken söder om staden tillverkas medeldistansplanet 737. I jätteanläggningen norr om staden, där jag för en tid sedan var på studiebesök, tillverkas de stora långdistansplanen. Sedan man lagt ner 80-talsplanen 757 och 767 är det nu klassikern 747 samt det modernare 777 och så jobbar man hårt på att få igång nykomlingen 787.

Peter i 727

Jag i cockpit på en utrangerad Boeing 727 - nån som vill åka med?

Sammansättningsfabriken finns i Guiness rekordbok, för det är världens största byggnad. Det är 4 km promenad runt 'huset' och bara dörren där de färdiga flygplanen dras ut är större än en fotbollsplan på högkant. Delarna till flygplanen tillverkas antingen av Boeing någonstans i närheten, men man har också många underleverantörer runt om i världen. Sammansättningen är som ett gigantiskt "löpande band", nåja, det finns sex stationer och varje plan står uppåt en vecka på varje station. På den första sätts bak- och framkroppen ihop, på nästa nospartiet, på den tredje vingarna, på den fjärde landningsställ, på den femte motorerna och på den sista hela inredningen.

Sedan dras planet till måleriavdelningen där det förses med färg i köpar-flygbolagets färger. Det sker minsann inte med vanlig roller eller sprutning utan i en kemisk process som ser till att färgen fördelar sig absolut jämnt. Det tar en vecka, sedan ska planet ut på plattan och alla funktioner testas under ytterligare ett par veckor. Slutligen görs två testflygningar. Varje Boeingfabrik har naturligtvis en egen flygplats. Först görs en testflygning av Boeingfolk, sedan en av köparbolagets piloter. Den tredje flygningen är leveransen, för det dyra planet ska upp med passagerare så fort som möjligt.

William Boeing kom från skogsindustrin och var den som finansierade starten, medan hans kumpan som snart lämnade företaget var den som designade de första flygplanen. Typiskt, det var finansiären, inte teknikern, som fick vinsterna och gav namn åt företaget. Från början gjorde man både plan, motorer och flög, men konkurrensmyndigheterna tvingade företaget att avknoppa flygbolaget, som blev dagens United Airlines, och motortillverkaren Pratt&Whitney. Man fick det stora uppsvinget på 1950-talet då man startade produktionen av det fyrmotoriga långdistansplanet 707. Det berättas än idag hur testpiloten under uppvisningen av det nya planet gjorde en roll (!) över Seattle. Cheferna var ursinniga och piloten fick sparken, men köparna rusade till efter demonstrationen av detta nydanande plan, så rollen har blivit en klassiker i flyghistorien.

Idag konkurrerar Boeing knivskarpt med Airbus, som under de senaste åren passerat Boeing i antal sålda plan. Boeing har levt på beprövade modeller och sätter nu sitt hopp till Boeing 787, "Dreamliner". Det ska bli nästa generations flygplan, menar man. Det är tillverkat till mer än hälften i kompositmaterial som är både lättare än aluminium och starkare än stål. På så vis kan man spara 20 % bränsle, flyga längre, ha större fönster och bättre komfort. Planet har dock, precis som Airbus 380, drabbats av förseningar i tillverkningen och Boeing-aktierna har rasat de senaste veckorna. Företaget är ju för Seattle vad SAAB är för Linköping, så detta följs dagligen upp i lokaltidningarna. Själva huvudkontoret flyttades dock kontroversiellt till Chicago för ett par år sen.

I hallen med 787-tillverkning stod ett enda plan, och detta första ex. kommer man att förstöra! Man testar nämligen gränserna för planets hållbarhet genom att belasta vingar mm. tills de knäcks.

Dreamliner
Så här ser det ut inuti en Dreamliner - ett utställningsprov inifrån kabinen

När det här inlägget blir läst, då sitter jag på planet till Hawaii!!!! I en Airbus 330. I am goin', don't care if it's not Boeing!

PS Den som är sugen på en "kärra" kan få en:

Boeing 747 ("jumbojet", dessutom i den nya upphottade versionen -800) för 250 miljoner dollar. Vill man ha en ny Dreamliner 787 klarar man sig med 150 miljoner dollar, men orderboken är full till 2015. Den hederliga 737an, världens genom  tiderna mest sålda plan, får man för 50 miljoner dollar och sådana plan spottar man ut 28 st i månaden.
I priserna ingår dock inte motorer eller säten, men å andra sidan lär det förekomma stora rabatter när flygbolag köper många exemplar.

Kommentarer
Postat av: Pol mag

Mkt intressant läsning, faktiskt. Tack för det!

2007-11-29 @ 09:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0