White Christmas

Det som kanske är svårast att lägga märke till är de företeelser som är lika i Sverige och USA, ja kanske på de flesta håll i världen? Just för att det är lika tar vi det som för givet trots att det inte alls är självklart.

Vetenskapen. Jag kan komma hit och undervisa studenter om exakt samma saker som i Sverige. Jag vet precis vad jag kan förutsätta att de kan och ta vid där grundkursen slutar. Använda samma beteckningar och språk.
Kommunikationssamhället. Vart man kommer så sitter folk med laptops i knät, anslutna till trådlösa nätverk. Internet, mobiltelefoner, bilåkande, flyga omkring... Detta ständiga kommunicerande förenar oss alla. (nåja, en genomsnittsamerikan gör 2,2 flygresor per år, en kines än så länge bara 0,05).
Att köra bil. Är det inte underligt att man kan komma vartsomhelst, hyra en bil och dra? Detta komplexa samspel med bilens all teknik, regler för hur man kör och interagerande med tusentals andra trafikanter. Trots avsaknad av internationell reglering så funkar det på direkten (här finns dock fyrvägsstoppkorsningar, svänga höger mot rött ljus och omkörning på fel sida) medan en så enkel sak som att sätta en kontakt i väggen inte alls går.
TV. Det har jag redan bloggat om. Inga överraskningar, samma gamla evinnerliga program. Bra musik och dålig musik. Samma sak här. (Om religiös country och dansband kan likställas...)
Dreaming of a white christmas! Från Ryd till Waikiki beach ... alla drömmer vi om en vit jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0