Välfärd och självmord

Nu kommer en lista på sådant som utmärker Sverige till skillnad från USA.

Tilltro till statsmakten. Min ryggmärgsreaktion när jag ser en tiggare eller hemlös är att det är väl inte min sak, det borde samhället ordna. Vi förväntar oss bara att det offentliga ska ta hand om välfärden: undvika fattigdom och skydda vid sjukdomar och andra hot. Här är det upp till var och en (dvs. tilltro till individen).
Föräldraförsäkring och barnvagnar. Jag har inte sett en barnvagn sedan jag kom hit. Inga föräldrar är ju hemma med barn. Man får ledigt i tre veckor, kan ta obetalt ledigt i tre månader. Sedan är det barnomsorg eller släktingar som gäller.
Självmord. Något man tydligen lär sig i skolan här är att Sverige har världens högsta själmordsfrekvens. När jag berättade att tre gånger så många tar livet av sig som dör i trafiken i Sverige blev studenterna chockade.
Sportvåld. Huliganism är ett okänt begrepp här. Sport är kul, varför slåss vi?
Resor till solen. En svensk drömmer om nästa resa till solen, här håller man sig hemma eller reser till släktingar. Kanske för att man på sommaren har det FÖR varmt, kanske i brist på semesterdagar?
Pyssla på den egna täppan. Förvisso har många här det fint i och kring sin bostad. Men förvånansvärt många har det skräpigt och ovårdat. Och man köper tjänster till huset i större utsträckning och pysslar mindre själv.
Fotboll spelas med fötterna. Kommentarer överflödiga.

Kommentarer
Postat av: Johan Holmgren

Om jag inte är felinformerad är det här med självmorden i Sverige dessutom en myt. Vi ligger kring Europasnittet, hur det är i förhållande till USA vet jag ej. Vore intresant att veta. Om ryktet om Sverige och självmorden är överdrivet kan det vara intressant att fråga sig varifrån det kommer. Ett försök att misskreditera den Svenska modellen kanske?

2007-12-09 @ 14:37:33
Postat av: Henrik

sverige har inte avsevärt många fler självmord än USA,
WHO för statistik sverige har 19.5 självmord per 100 000 bland män och 7.1 för kvinnor USA 17.9 för män och 4.1 för kvinnor.

2008-01-20 @ 16:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0