Starboy summerar

"Tänk på att 80% av det du gör nu gör du bara för att du snart ska åka". Så skrev Cecilia i ett mail till mig nyligen. Hur ska man tolka det? Passa på att skämma ut sig, det spelar ändå ingen roll nu? Eller ta sista chansen att rädda sitt eftermäle?

Från att ha känt att tre månader är en så lång tid att jag kan göra vadsomhelst upplever jag nu en massa must-do's. Så mycket tid gick ju bort under de åtta veckor jag knappt tog mig någonstans.

Idag åkte jag till Svenska Klubben för att njuta av ett stämningsfullt Luciatåg som Ia och hennes svenska studenter skulle hålla. Jag hade lagom kommit när Ia slet tag i mig och väste: -Det fattas en stjärngosse, du kan ju sångerna, kom med här! Jamenvaf...? Tio minuter innan start fick jag på mig vit särk och stjärngossemössa och instruktioner om tågordningen. Sen var det bara att tåga in ... men det blev riktigt vackert och fyllt av stämning i den fullsatta lokalen. Lockig Lucia. vitklädd med ljus i hår, skön sång. Kan det bli bättre?

Jag har börjat träna igen! Underbart. Det som motsvarar Campushallen är fantastiskt. Jag räknade till 44 cyklar, 69 antal gå/trampmaskiner och så löpband och alla maskiner. Lösa vikter finns i ett särskilt jätterum. Jag tränar givetvis inte foten ännu i någon maskin. Jag har fått en enkel övning: försöka gå upp på tå. När jag klarar 30 tåhävningar ska jag göra det med 5 kg i en ryggsäck. Därefter börja om och bara köra med högerfoten. Nu klarar jag 12 hävningar, med tyngden mest på vänster.

Så har jag varit på stan i värsta julrushen. Lika hektiskt som i Sverige - och överallt i köpstarka delar av världen antar jag. Men vackert med all skyltning och dekoration. Och så börjar det bli stressigt att bestämma sig för vad jag ska köpa för souvenirer med mig hem från den här tiden. Det mesta är rätt löjligt egentligen. Men nåt vill man ju ha.

Jag har gått en spännande underjordisk tur, där man kan se delar av Seattle före den stora branden i slutet av 1800-talet. Intressant att se hur staden förändrats. Guiden var som värsta ståupparen. Fast när han berättade att branden orsakades av en Mr. Back som spillde kokande lim och jag frågade om det var en 'backfire' hade han aldrig tänkt på det givna skämtet...

Jag stör mig när man kallar saker som inte är det för "svenska". Här finns tex. "Sweden Hospital", nåja det grundades väl av en svensk. Det annonseras om "Swedish massage" (ja, det ser seriöst ut så det är nog inte vad du som läser kanske tänkte...) - jag visste inte det fanns en särskild svensk massagestil. Värre är att vingummi av någon anledning bara görs i fiskform och kallas "Swedish fish"! Och på stan såg jag att pappersadventsstjärnor såldes som "Swedish star" (Made in Korea stod det med mindre stil under).

Det påminner mig om när jag var utbytesstudent och hade med mitt svenska student-ID. På den tiden stod det bara överst med stora bokstäver: STUD. Nu betyder ju det någonting helt annat på engelska. Det var tider det när man kunde identifiera sig som 'The Swedish Stud'! Men dagens 'Starboy' får väl duga. Första chansen i ett luciatåg vid 48 års ålder! Och i Seattle.

Starboys

Det mystiska bruna bredvid tomten är en pepparkaksgubbe!

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Det var väldigt vad du var stilig som stjärngosse!
Kan du göra om det för oss härhemma i jul?

2007-12-10 @ 08:11:40
Postat av: Linda

WOW, vilken stilg Star-Stud!
Men var är fotot på lucian då?

Och vem är den skäggige mannen bredvid dig? Svensk lärare det med?

Jag har som vanligt missat en massa inlägg och sitter nu och läser ikapp. Inser först nu att du redan varit på Hawaii, skrev ju trevlig resa i en tidigare kommentar. Nåväl, hoppas du hade det mysigt, har ännu inte läst inlägg från Hawaii, jo förresten ett, men var det fler? Jag tycker din blogg är svår att begripa ibland eftersom det är olika kategorier. Jag trodde ju från början att allt kom i kronologisk ordning när man läste från första sidan.....

2007-12-13 @ 14:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0