Sista brevet till Sverige

Är jag belåten med en resa där jag var bostadslös en vecka innan avfärd, fick visumet klart tolv timmar före planet lyfte, där hälften av studenterna hoppade av kursen, där jag fick opereras och gå på kryckor i sju veckor, fick använda datorn som sängvärmare, stått till knäna i elefantbajs och där det regnade tre dar av fyra på Hawaii?

Där jag dessutom blivit utnämnd till "otränad" (hälsenan), "fet" (kommentarer på Hawaiibild) och nu senast "mycket äldre än alla andra"?

-JA ABSOLUT!

Naturligtvis bidrar såväl de goda som de mindre goda erfarenheterna till helheten. Alla som kan borde ta chansen att prova någonting annat en tid i livet. Tre månader är en perfekt tid. Tillräcklig för att man kan komma in i vardagslivet någonannanstans. Komma under ytan. Överkomlig för att lämna familj, arbete och vardagssysslor. Jag är oändligt tacksam för stipendiet som medgivit resan med dess extra kostnader. För de vänliga människor som bidragit till min upplevelse. Och för min uppoffrande familj.

I kväll lämnar jag Boeingstaden i en Airbus mot Skandinavien. Hustru, barn, mor och far. Vänner och kollegor. Adventsljus, glögg, brasor och julrush. Mitt eget hem. Ansvar för mer än mig själv. Vara genuin och sur som vanligt. 

Jag tror inte att jag återvänder som en annan människa. Jag förmår inte ens se om och i så fall hur jag förändrats. Jag kan bara säga att det handlar om nya perspektiv. På mitt arbete, på samhället och på mig själv. Korsdrag i själ och sinne. Få näring för att växa en smula.

Gödning

Kommentarer
Postat av: Robert Ericsson

Stort tack för ditt bloggande, det har varit jätteskoj att följa din tid "over there"! Till sist lite julpyssel med anledning av en kommentar som Charlotta fällde. Var kommer uttrycket "Vojne, vojne" ifrån? Jag diskuterade det med några vänner för sisådär 15 år sen och jag vill minnas att vi till slut lutade åt Hasse & Tage. Om det är sant, och i så fall i vilket H&T-sammanhang det var vet jag inte. Du kanske vet? God Jul!

2007-12-18 @ 13:30:08
Postat av: Robert Ericsson

Apropå "Vojne, vojne". I SVTs "Svenska dialektmysterier" görs det gällande att uttrycket används i Lappland och då är synonymt med "oj, oj". En sökning på susning.nu ger ett släktskap med ordet "voja" http://susning.nu/Voja

Uttrycket "vojne, vojne" är troligen därför inget påhitt av Hasse & Tage.

Aprop ord kan nämnas att ordet "färst" numer finns i SAOL. Betydelsen skulle då vara "få - färre - färst". Jag har fortfarande inte förlikat mig med ordet trots att min uppsatspartner fick med ordet - i betydelsen "färst resor" - i vår magisteruppsats 1996...

2008-01-03 @ 14:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0